lørdag den 1. juli 2017

Midsommer - drivhuset passes og rosenfest

Hvor er der bare skønt i haven.
Jeg planter og planter mine sommerblomster ud - Tobaksplanter Nicotiana, Amarant, AppelsinTagetes, Cosmos Hvid Cupcake, Kantbæger og forskelige Lathyrus. Ikke og forglemme klatrene Snerler blå, Susanne med det sorte øje og Klokkeranker. Ja det er en masse og jeg forærer væk til alle mine havevenner. I dag blev der bytte med lidt sommerridderspore.

Dahlia 2017


 Matrem 2017



Så her er lidt fra mit drivhus - hvor jeg prøver at komme ind...

Du ser Skoleagurk, Appelsintagetes, Prydtobak  og der er også Blomsterkarse i bunden. Jeg har haft lus, og en slags hvide fluer. Jeg prøver at bekæmpe med blomsterkarse, tagetes og har faktisk også sået Kantbæger. Alle disse planter skulle være gode med utøj. Jeg så en svirreflue tage for sig, så jeg håber at naturen kan hjælpe. Ellers overvejer jeg en slags Nematoder - for det er ærgeligt hvis agurker og blomster bliver ødelagt at disse væksthus " skadedyr". De bliver faktisk helt klistret på bladene.

Husk udluftning og udluftning i drivhuset.





Min fine Sølvsalvie der har overvintret fra sidste år. Den skal snart ud på terassen

Desuden har jeg planter flere krukker til med sommerblomster. Mine Pelargonier har fået lus, så det kæmper jeg med - de skal ud af drivhuset i denne uge. Men blæsten er meget hård de næste dage så jeg venter til søndag - men regn er også hårdt for planterne.

Roserne er så smukke - her er nogle af dem fra haven:



















Havens frodige tætte bede



Haven er jo fra 1969 - så  der er forskellige stedsegrønne der vokser sig store. Sukkertopgranen var klemt men den har jeg fået rettet op på. Så der arbejdes med typer af beplantning, farvespil og frodighed samt noget at se på hele året.


Digitalis - 2 typer

2- årig Digitalis "Camelot"



Staude Digitalis - det første år her i haven. Et plantebytte jeg er rigtig glad for.

Nyder en lørdag med kaffen og billederne er fra i tirsdags inden regnen kom.

Lige til noget helt andet. Hosta og Græsser kan godt mixes ind i din krukkehave








Her er mine Sommerblomstkrukker foran hoveddøren:





Petunia er skønne, og den næsten sorte Petunia er som sort Fløjl at se på.
God lørdag og  1. Juli til jer. Nu må der godt komme masser af sol efter regnen.

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Anne
Det ser godt ud i din have, jeg fornemmer din travlhed,der er nok at se til. Så fik jeg navnet på min digitalis Camelot, den er kommet flere steder hos mig. Jeg tror, det er den.

Elna Slot sagde ...

Jeg er vild med dine sommerblomstkrukker ved døren. Det er en utrolig smuk farvekombination.

Hilsen Elna

Karsten F sagde ...

Hej Anne

Det ser dejlig frodigt ud, med så meget i god vækst!
Flotte tætte bede du har:)

Ha en dejlig søndag

marie sagde ...

Dine roser er smukke, og drivhuset bugner, men jeg nød nok alligevel mest dine flotte bede.

Jette sagde ...

Hej Anne.Det er bare sådan en skøn tid lige nu hvor alting i vores haver er så frodigt.Og sikke mange dejlige roser du viser.Men dejlige spiselige ting fra vore drivhus er nu heller ikke så tosset.
Rigtig dejlig dag Knus Jette, der har travlt med at gøre hus og have klar til salg.

Unknown sagde ...

Hej Anne. Haven ser skøn og dejlig frodig ud :-). Den mørke petunia er bare så fin. God mandag til dig. Mange hilsner Mette

Ulla sagde ...

Fine billeder af alt du viser. Smukke blomster og bladplanter og smukke sammensætninger i bedene.
Kunne drømme om lidt større billeder på din blog, men det er sikkert bare mine gamle øjne...

God uge!
Ulla