søndag den 6. november 2011

Blade, blade - alt hvad hjertet begærer






Det drysser ned i hele haven med blade. I staudebedet får de lov at ligge, men græsset er revet over i går. Græsslåmaskinen kan give en hjælpende hånd de næste dage med at opsamle. Nu er der 5 sække med blade....jeg overvejer at gemme 2 der kan blive til kompost over vinteren? Hvad gør I? Har faktisk ikke selv så mange træer, men får rigelig glæde af naboens birketræ på 15 m. Der er millioner af blade...også i tagrenden. Den renser min mand - jeg passer haven;-)
De skønne bladformer der bliver hele vinteren er fremtrædende. Hele haven er ved at gå lidt i dvale, og enkel blomster viser stadig at de kan.  God søndag til jer

6 kommentarer:

Landbohaven sagde ...

Smukke efterårsbilleder.
Jeg bruger mange af bladene til at smide over de planter som jeg har stående i potter til overvintring.
Når jeg har gjort mine staudebede rene, så kommer resten af bladene over i staudebedet for at beskytte planterne.

Høneballehaven sagde ...

Jeg river bladene på plænen sammen og kører dem ud i bedene.
De eneste blade jeg ikke bruger, er dem fra valnøddetræet, de er vidst lidt for stærke, eller hvad man nu skal sige. Måske ligefrem lidt giftige har jeg læst et eller andet sted. Så der er ikke noget, som kan gro under valnøddetræet.
Jeg gemte en sæk blade sidste år, de ser stort set ud som sidste år, de er ikke formuldet endnu.

staudecafeen sagde ...

skønne billeder. jeg smider tit lidt blade i mine staudebede... det hjælper altid... men jeg klipper også stauder ned NU så lidt blade til at isolere og til at formulde er en god ide. Anne Gine

Fra frø til blomst sagde ...

I min dahlia bed graver jeg mange blade ned, godt blandet med jorden. Jeg bruger mange blade, til at blande i jorden i krukker der har været sommerblomster i. Hvis de er godt blandet med jorden, når de at formulde inden næste sæson.

Anne sagde ...

Hej, tak for alle jeres gode tip og kommentarer.
Jeg har besluttet at beholde 2 sække blade og give mine bede en ekstra bladdyne på. @GitteH ; God ide at give pottemulden en gang blade. Det skal prøves.

Kathrine V. Dahl sagde ...

Ungerne og jeg har været igang i forhaven her i eftermiddag.Bevæbnede med river, koste, trillebøre i forskellige størrelser kastede vi os ud i det :-D Vi har så mange blade, så vi kunne levere til jer alle sammen op til flere gange. Det er en af glæderne ved at bo ved en indfaldsvej med mange(!)popler. Jeg samler de fleste, men da forhaven er en stor rosenhave, så får de blade, der ligger under roserne, lov til at blive som "dyne". (Tænk sig sidste år var DK dækket af meterhøj sne om 20 dage...)