onsdag den 15. februar 2012

Sol og fri til at nyde havelivet


I går fik jeg sået 10 forskellige slags frø. Det er mest stauder og chili. Det kribler i mine fingre men ved det er bedst at lade være med at så alt for meget for tidligt. Hvem har ikke stået med en masse ranglede forspirede planter, der egentlig ikke kunne klare sig i en alt for kold jord.
Sidste år kom jeg ret sent i gang med sommerblomster, men alt tog fart i maj og var klar til at plante ud i juni.
Min fars råd er 5. juni Grundlovsdag er en god huske dag for al udplantning vil lykkedes. Der er jorden tilpas og al tegn på kulde/frost skulle være ovre.

Jeg har en duftgeranie Rosengeranie, der er kommet med ind. Lige nu har den skudt vældig meget.. Jeg tænker at lave stiklinger. Vil nu gerne vente lidt - hvis den kunne stå i drivhuset med alle sine "børn"? Jeg har nemlig ikke store vindueskarme.

Ja om lidt er der dømt havesnak for alle pengene. Haveveninden kommer, og vi skal planlægge årets
spiring. Hun har angiveligt købt frø i Tyskland - hvad mon det er?
 Det er sol og 2 graders varme. Herligt. God onsdag.

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Lyder hyggeligt med havesnak, god fornøjelse :o)

Landbohaven sagde ...

Rart at få besøg af en der også er haveinteresseret.
Jeg venter også lidt med at så.
Tak for kigget.

Frøken Solhat sagde ...

Det er skønt når de første frø kan komme i jorden.....så er der forventninges glæde :0)

Håber I får en rigtig hyggelig eftermiddag med masser af snak :0)

Dorthe

Anne sagde ...

Ja det var som altid sjovt. Hun havde købt en sommerblomst der dufter af vanilje og chokolade..
Plus en anden orange/gul blomst der helst skal i drivhuset..så er det godt jeg har et.
Tak for dine altid søde kommentarer.

Anne sagde ...

Hej.
Ja det med at så er jo en erfaringssag og læse hvad der anbefales på poser:-) Dejligt med samme hobby

Anne sagde ...

Hej Dorthe,
Vi snakkede løs og fik drukket kaffe i store mængder.
Jo og beundret frøposer der lover smukke blomster.
Men vi venter lidt med at gå i gang med det helt store spirer show.

Line fra Dalgaardens Have sagde ...

Spændende med én at dele haveinteressen med - det lader til, at I havde en god dag :-)
Hvad var det for stauder du såede i går? Og inde eller ude? Ja, jeg er bare nysgerrig, er begynder indenfor staude-såning... Har fået flere slags staudefrø, jeg skal prøve kræfter med inden længe :o)

Anne sagde ...

Hej Line,
Jeg har sået flere slags stauder som Ecinea Pink parasol, akelejer Green magpie plus en lilla slags.
Et par efterårsblomstrende spir og chili.
Vedr. stauderne starter de inden for og kommer ud i drivhuset, så snart der er 3-5 grader.
Faktisk kan mange bare såes i en potte sættes udenfor og så vente til foråret. Mine stod under en busk med en hvid pose om, så fuglene æder frøene. Solsorten er glad for mine frøbøtter...Bloggen: Hanne i haven har gode råd om såning plus rigtig mange andre.