onsdag den 28. marts 2012

En smuk blomst - hvem er det?



På Fyn har min søster opdaget denne skønhed i sin have. Efter at have set i flere havebøger er vi stadig ikke helt klar over hvilken fin blomst det er?    Har I nogen bud?

Jeg har været væk i weekenden og besøgt familien. Alt er lidt mere grønt på Fyn og  i Jylland. De er ofte 14 dage foran med forårsblomstring i forhold til os her i Nordsjælland.
Ih hvor vejrudsigten driller - jeg havde håbet på den skønne varme ville blive. Måske skal drivhusspirene ind til natten...
I morgen er der dømt sommerblomst såning sammen med haveveninden. Det er altid en fest og glæde.
Vi har begge stor glæde af at så lidt forskelligt og bagefter bytte planter.

10 kommentarer:

Kathrine V. Dahl sagde ...

Ja, jeg håber der er nogle der kan hjælpe :-) Kan minde om en gøgeurt - men bladene er bare anderledes...uanset hvad, så er den fin. På forhånd tak for hjælpen søs.

Høneballehaven sagde ...

Jeg kan desværre ikke hjælpe, tænkte også på en gøgeurt, men det er for tidligt og bladene er anderledes. Så håber der er en anden, som kan hjælpe jer.
Når jeg tager til Fyn er det også grønnere der i forhold til os, selvom vi er tidligt på den.

Birgitte sagde ...

Hej. Jeg ved desværre heller ikke, hvad det er for en. Jeg må sige, at heroppe i det nordlige jylland synes jeg, det ser ud til at vi er lidt bagud med væksterne i forhold til jer på Sjælland, men jeg bor jo også nord for Limfjorden. Jeg håber, du får en god dag med såning.

marie sagde ...

Det ligner rigtig meget en lærkespore, som da også lige er begyndt at blomstre.

Høneballehaven sagde ...

Jeg tror Marie har ret, bladene er lærkesporeagtige. Hvor er den dog smuk, pas godt på den.

Bente sagde ...

Jeg har sammenlignet bladene på Lisbeths (Høneballehaven) og din og jeg er også sikker på, at det er en lærkespore. Den er meget smuk i forhold til den jeg har i haven! Så den må du værne om.

staudecafeen sagde ...

tror det er en lærkespore:) Anne Gine

Kathrine V. Dahl sagde ...

Ved I hvad...jeg tror I har ret - det må være en Lærkespore. 1000 tak for jeres hjælp - jeg vil passe godt på den. Har læst mig til, at den breder sig nemt - det ville da være en fornøjelse :-)Tak kære søs, fordi du spurgte ud blandt de blomsterkyndige!

Anne sagde ...

Tak allesammen for jeres gode tip. Den nye blomst er vældig fin.
Nu kan jeg jo følge om den vil brede sig i min søsters have.
God torsdag til jer.

Hanne i haven sagde ...

Ja, det er virkelig en sød lille lærkespore, og ualmindelig. Så lad os håbe at den breder sig vildt hos din søster :-)