tirsdag den 15. juli 2014

De fine blå Storkenæb

Haven har haft stor glæde af den regn der er faldet.

Storkenæb " Rozanne " er første gang her i haven denne sommer. Jeg købte en plante der blev delt i 3 i efteråret. De er placeret i et rundt bed under et lille æbletræ.
Den skulle blomstre langt ind i efteråret og farven er dejlig.







Det var et vildt bed med Valmuer der lige skulle sætte frøstande. Sommerferie og haven har været alene hjemme.



Blå Storkenæb med mørkt løv. Den er så flot. En gave fra Lisbeth (Høneballehaven på Samsø.)
Den er jeg meget glad for.




Sommerblomst " Himmelblomst " skulle  I lige se. Det er frø fra sidste år samlet efter at have fået en plante af en god haveveninde. Den er så utrolig blå.

Efter af have fundet den igen er det en Himmelblomst Commelina coelestis. Den kan fåes hos albinus frø.
Det er faktisk en staude, så vil jeg prøve om den kan overvintre i mit koldhus.


Efter inspiration fra en af bloggene har jeg samlet hovederne ind inden regnen. Der var sorte frø inden i.
Så kan de tørre færdig og "poppe" i en papirs pose. Frø til næste år er jo et must.


God sommer tirsdag til jer derude.

7 kommentarer:

marie sagde ...

Jeg vil gætte på, at der var overskyet, da du fotograferede den fine Rozanne, for i solen kommer det røde farveelement mere frem. Er den kønne blå blomst virkelig en evighedsblomst?

Vivishagerom sagde ...

Nydelige blå storkenebb.

Klem Vivi

Anne sagde ...

Ja marie du har selvfølgelig ret - Himmelblomst
Himmelblomst Commelina coelestis efter at have se den seddel jeg havde fået af veninden.
Billederne blev taget da det var overskyet ellers er den ofte mere lilla. Men er glad for den blåtone

Anne sagde ...

Ja de er uundværlige. God aften til dig.

Birgitte sagde ...

Hej. Flotte blå blomster - især den himmelblå. Ja, vi er nødt til at høste frø, så vi kan fylde bedene op med blomster næste år og så er det jo også spændende med frøsåningen i sig selv!

Anonym sagde ...

Hej
Hos mig er Rozanne også et hit. Jeg har et par, som efterhånden har vokset sig temmelig store. De lagde sig ned i regnen, men jeg har netop bundet dem lidt op i dag, og de er fortsat fine. Blomsterne har en fin farve, og de har en lang sæson.
VH Nina

Grønne Sager sagde ...

Rozanne er en af mine favoritter.
Min er 8-10 år. Den var flere år om at blive til noget. Nu er den 1 m i diameter og noget af det smukkeste hele sommeren.
Du har været meget dygtig til at dele.
Forsøg på at skære bider af, har hidtil ikke givet nye planter her.
Til gengæld har jeg frøformeret Geranium Wallishianum, der ligner til forveksling bortset fra at den er rød.