mandag den 11. august 2014

Fart på den sidste del af sommeren

Tid for en status her d. 10 august 2014:
Arbejdet har kaldet de sidste 3 uger og sommeren flyver videre. Der har været mange skønne aftener. Ud i haven er det første jeg gør. Se om der er sprunget flere blomster ud, hvad der har tørstet og frem med vandkanden eller slangen når det var nødvendigt.
Det har været en travl sommer, hvor jeg nu har gavn af at have klippet Storkenæb, Løvefod og Bispskop Hat helt ned. Der kommer nu fint nyt løv og det pryder bedene.




Drivhuset er fyldt med skoleagurker, mørke Cherrytomater, masser af Chili ( Ball, Thai og Habeneros) plus ikke mindst min Figen der nok snart giver 2 gang nye Figner i år. Jeg kunne ikke slæbe den store krukke ud på grund af mange Dahlia i forsommeren. Men det har givet bonus den elsker det der glashus....!






Dahliaerne er vildt fine og der dukker hele tiden nye op. Jeg har flere der er 2 slags - lagt som en knold..
der er lidt arbejde her i efteråret når de pakkes ned.  Noget kan skyldes at jeg har skyllet min knolde og måske er der kommet en "uægte" knold med. Vandet var mudret og der var mange...........!




Alle pelargonier gror og blomstrer. Det har været nemt at forære stiklinger væk. Min 5 stykker fra Lanzarote er kommet i store potter. De blomstrer godt og jeg håber de vil klarer sig lidt beskyttet i vinter. De var udendørs i rabatten og stiklinger kom hoppende ned i min kuffert. Frækt ikke ;)
De er ikke sjældne - men den ene har en utrolig flot rød farve. Meget mørk rød med lysende grønne blade.






Jeg glædes over mine Floks i denne tid.  De hvide fra Samsø - jeg har 3-4 slags og duften er skøn.

På ønskelisten - flotte Floks set nede i Karen Blixens Staude have:





God uge til jer. Haven er rippet for Dahlia og i huset er der 5 buketter. Blæsten gjorde at jeg tog alle hovederne i dag. Må vejret være nådigt men gerne regn i roligt tempo ønskes op til 15mm. Tak fra en beskeden haveven.

4 kommentarer:

Bruuns Have sagde ...

Godt du reddede dine dahlia og der bliver jo til mange flere skønne buketter. De ser dejlige ud både dine dahlia og floks, rart med noget farve i haven også nu :-)

marie sagde ...

Smukke, klare billeder. Kender godt de små overraskelser, når dahliaerne springer ud.

Jette sagde ...

Hej Anne.Ja !!! sommeren er nu ved at være på det sidste ..........men der er stadig meget at glæde sig over i haven.Og vand har vi vist alle fået nu.
Dahliaerne er bare SÅ smukke lige nu.Dejligt at kunne plukke buketter ind til huset.Også dejligt at kunne høste grøntsager fra haven.
Viser også min dejlige Bornholmske figen.............og der er rigtig mange frugter på.
Floks er også en af de planter hvis smukke blomster lyser op i haven lige nu.
Rigtig god dag Knus Jette

Fra frø til blomst sagde ...

Du har mange smukke dahlia, det er ikke alle mine der er begyndt at blomstrer.
Det må være skønt at kunne dyrke sine egne figner.

Tak for invitationen, det vil jeg meget gerne :-)