søndag den 9. oktober 2016

Oktober - en dejlig plante- og pyntetid.

Der er blevet ryddet op i drivhuset. De fleste pelargonier er sat ind.
I går fik vi købt en ny trillebør til at flytte de store krukker med (Sækkevogn kan også bruges - men buskede planter kan være svære at styre og knækker ofte). Jeg har nogle store duftgeranier  der kræver dette. Min mand hjælper lidt i dag med at slæbe krukker - det gør han gerne.
Vores fordelingen af havearbejde er ellers at han passer græs, hæk og fliser - jeg har bede, krukker og drivhus.

I denne tid kan jeg ikke stå for de flotte græskar og pyntekål til at lave opstillinger med.
Dahlierne giver stadig masser at buketter til overflod. Jeg giver hvert år på denne tid mine naboer faunfulde blomster til deres vaser. I år er der ekstra mange blomster. Jeg har nok 50 planter i bede og i potter.
Jeg har haft min venindes Dahlier siden august, da hun er bortrejst i 6 måneder. Ja her midt i oktober begynder jeg nok at tage nogle knolde op. De skal jo nå at tørre inden de pakkes ned.
Hvad gør I?

I dag skal jeg lægge Martagonliljeløg. De er så fine og håber, de vil gro godt her hos mig.
Tulipaner må vente lidt - jeg har dog købt en del løg. Forhåbentlig bliver der mulighed for at gå i haven lidt mere de næste uger.

Her er lidt billeder fra efterårshaven hos mig:

























Svigermor har lavet en skøn krans til døren. Dejlig med lidt mulighed for at pynte i denne tid.
Så skal der desuden flyttes og deles stauder - der er nok at få tiden til at gå med derude.

Jeg har desværre ikke så meget tid til bloggeriet lige nu, da jeg er i gang med 2 fag på min masteruddannelse her i efteråret. Så der er dømt lektier og opgaveskrivning.
Jeg prøver at læse med hos jer når jeg kan.

5 kommentarer:

Sussi.Sussinghurst sagde ...

held og lykke med lektierne. Hvor har du købt Martagonløg?

Høneballehaven sagde ...

Hvor er du flittig med dine uddannelser, jeg håber, du får tid til at slappe af i efterårsferien.
Vi har samme fordeling af havearbejdet her hos os.

Jette sagde ...

Hej Anne.Hvor ser din oktoberhave dejlig ud.
Her er det også alle de smukke dahlia der blomstre helt overdådigt i år.
Og løg har jeg heller ikke lagt endnu.
Men nænner da ikke at tage alle min dahlia op endnu.Samme fordeling her hos os.Men manden er nu god til at luge ukrudt.
Smuk krans fra svigermot............viser faktisk materialer til et par kranse i dag.
Det kan da også være svært at nå det hele når man også læser.
Rigtig god søndag Knus Jette

Karsten F sagde ...

Hej Anne

Det ser da godt ud, og det er jo den rigtige tid til martagoner:)
Held og lykke med studierne!

Ha en dejlig aften

Maribel sagde ...

Hej Anne!
Så fina höstbilder, härliga färger.
En vacker krans.
Ha det gott / Marika