tirsdag den 11. juli 2017

Sommerferie i min have - haveglæde hver dag

Echinea/Solhatten viser sig fra sin fineste side. Jeg har dem både i et bed og i krukker. de har svært ved at overlever ret længe ude i bedene. Det er nemmere med krukkerne er min oplevelse.






Flere Solhatte på vej.



 Storkenæb og Løvefod gør sig godt sammen.



StaudeLathyrus blomstrer hele sommeren hvis jeg klipper flittigt af blomsterne. Desværre dufter den ikke.




Atrantia/Stjerneskærm er min favorit staude lige nu. Den er så yndig og god i staudebedet trod megen blæst. Den er meget trofast.












Dahlierne viser blomst og farve - mange er på vej. Marmelukærmebusken  blomstrer sammen med roser og Liljer under æbletræet.
 


Papaver - Opiumsvalmuen svæver skønt en en let sommerbrise. Jeg nyder virkelig valmuernes lethed.




Makedonsk Knautia er bier og humler så glade for. Jeg har et helt højbed fyldt med bivenlige planter. Det er mange krydderurter - fx. oregano og timian, stauder og sommerblomster der sætter blomster som bierne har nemt ved at bruge. Forhåbentlig vendes bestanden af bier til mange flere ud i fremtiden.

God Sommer til jer derude. Her nydes og sindet af fyldt med haveglæder hver dag. En have er en gave.

11 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Anne.Dejlige billeder fra din have.Og der er da noget at nyde her i din ferie.Her blomstre mine dahlia også.Og roserne tager sig en pause.
Skønt med solhat. De er bare så smukke.
Jeg er ved at sælge mit lille gods.Og så må vi se hvor jeg havner henne.
Rigitg god aften Knus Jette

Karsten F sagde ...

Hej Anne

Flot frodig vækst hos dig.
Jeg har måttet opgive solhattene - snegle!
Alletiders med et bivenligt bed!

Ha en dejlig aften

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Det er mærkeligt med de bier, jeg tror da at det var meget giftigere for bierne det landmændene sprøjtede med i "gamle dage" - men hvad ved jeg. Vi kan prøve at hjælpe dem så godt vi kan, men privathaver batter nok ikke så meget i kampen.

Høneballehaven sagde ...

Ja en have er en gave, og man kan ikke finde bedre sted at holde sin sommerferie, i hvert fald ikke når man er en havenørd, som vi er.

marie sagde ...

Fine billeder - de emner af sommeridyl.

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Tak Marie. Det er også en dejlig havetid lige nu.

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Hej Lisbeth, tak for din hilsen. Ja nørd er vel rigtig nok og jo at holde fri med havetid er luksus for mig.

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Hej Sussi, bierne har trange kår grundet en virus, sprøjtemidler og klimaforandringer med koldt forår. I min have har jeg al mulig spiseligt og arbejder på at styrke bierne mulighed for at samle pollen samtidig med at de også gør nytte som bestøverer her i haven. Jo så derfor mange bivenlige planter, og som haveejer mener jeg at vi også bidrager om ikke i det store så ihvertfald lokalt.

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Hej Karsten, tak for din hilsen. Ja sneglene er et problem. Men solhatte i krukker kan anbefales. Jeg graver dem ned i et bed om vinteren og sætter en krukke over, så op igen kommer de om foråret. I krukken massercaf vand og gødning , så kan det lykkedes.

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Hej Jette, tak for din hilsen. Det er egentlig utrolig at vi aldrig er mødtes for vi bor jo ikke så langt fra hinanden og har meget samme havetype. Jeg håber du får held med dit salg af haven og finder noget hvor du stadig kan få grønne fingre i jorden. Kh Anne hvis du har lyst til en kop kaffe giver jeg gerne.

Jannibele sagde ...

Sånne deilige blomster fra din sommerhage. Det er en fin tid nå. Bare å nyte til det fulle.
Riktig god sommer!

Jannicke